Ella van Poucke speelt Bachs cello suites

Hoe wonderschoon zullen Bach’s cellosuites klinken in de prachtige entourage en akoestiek van de Oostkerk, zeker wanneer deze gespeeld worden door de rijzende ster Ella van Poucke?  De Cellosuites van Bach waren voor 1900 nog vrij onbekend. De beroemde cellist Pablo Casals was één van de eersten die de stukken instudeerde en op de plaat zette. Andere beroemde cellisten volgden snel. Inmiddels behoren de zes Cello Suites van Johann Sebastian Bach vandaag de dag tot de meest iconische meesterwerken aller tijden. Het spelen van de cellosuites vraagt erg veel van de cellisten.  Door het vrijwel ontbreken van spelaanwijzingen in de bladmuziek komt het geheel neer op de eigen interpretatie, vandaar de oneindige veelheid aan speelwijzen. Ella van Pouckespeelt in De Oostkerk drie suites. Bach daagt de musicus uit om uit de monotone cello meerdere melodieën naast elkaar te laten klinken, een uitdaging die aan Ella zeker is toevertrouwd.

I.S.M. Zeeuwse Concertzaal

22 november 2024 | 20:00
22 november 2024 | 22:00
20,00 | vrienden 17,50

Ella van Poucke

De Nederlandse celliste Ella van Poucke wordt geprezen om haar muzikale integriteit, haar feilloze instrumentale vaardigheden en haar podiumprésence en intensiteit. Ze behoort tot de top van de huidige generatie cellisten. Sinds haar debuut in het Concertgebouw op tienjarige leeftijd heeft Ella concerten gegeven in toonaangevende concertzalen in binnen- en buitenland en heeft ze talloze prijzen gewonnen. Als solist trad ze op met vele grote orkesten in Europa en gaf ze op de Cello Biënnale de première van het voor haar geschreven celloconcert van de Finse componist Uljas Pulkkis. Ook als kamermusicus heeft ze een rijke staat van dienst. Tevens geeft ze veelvuldig recitals, onder andere met haar broer pianist Nicolas van Poucke. Ella bespeelt een Maggini -cello uit 1620 die haar door een anonieme weldoener ter beschikking is gesteld.

elfla