Rondleidingen met kunstwerk Degli Uccelli van Marinus Boezem

Rondleidingen met kunstwerk van Marinus Boezem!

Op 19, 20, 21, 26, 27, 28 april van 11.00 tot 17.00 uur.

De rondleidingen starten om 11.15, 12.30, 14.15 en 15.30 uur. U wordt verzocht 10 minuten voor aanvang aanwezig te zijn.

Speciale prijs in april: € 5,00 (na april € 7,50)

Deze rondleidingen worden speciaal aangeboden tijdens het Mostly Modern Festival dat plaats vindt van 20 t/m 30 april in Middelburg

19 april 2023 | 11:00
21 april 2023 | 17:00

Kunstwerk Degli Uccelli van Marinus Boezem

Tijdens de tweede editie van het Mostly Modern Festival is in de Oostkerk in Middelburg de installatie Degli Uccelli van Marinus Boezem te zien. Het imposante werk dat een oppervlak inneemt van zes bij vijf meter is opgesteld in het midden van de achtkantige barokke koepelkerk. Degli Uccelli betekent Over de vogels in het Italiaans.

Drie uit pitriet gevlochten levensgrote eieren liggen in een driehoekige metalen vorm, die is opgebouwd uit gestapelde stalen INP-profielen. Het geheel is op houten blokjes geplaatst. Hierdoor zweven de zware balken iets boven de grond.

Marinus boezem heeft de eieren in 1989 eigenhandig vervaardigd door middel van een vlechttechniek die hij leerde van een oude ambachtsman. Het is een langdurig proces, waarbij steeds repeterende handelingen worden verricht. Pitriet is organisch en buigzaam materiaal. Het vlechten, waarbij de stengels een op en neergaande beweging maken, is een meditatief proces. De beweging verwijst naar de transformatie en het latere vliegen van de jonge vogel die eerst nog in het ei verborgen zit. Als het werk half af is, neemt de kunstenaar zelf plaats in het ei. Uiteindelijk maakt hij de driedimensionale vorm compleet door hem dicht te vlechten.

marinus boezem