Tentoonstelling - Vergeet het vergeten niet | Caroline van der Vegt

Caroline van der Vegt ( 1940 Maartensdijk - 2021 Middelburg ) was een beeldend kunstenaar die een omvangrijk oeuvre heeft nagelaten. In de Oostkerk, Oostkerkplein 1 en bij SmithArt, Singelstraat 13, beiden in Middelburg zullen van 3 mei tot en met 22 mei bijna 200 werken worden getoond.

Deze werken zullen in deze periode door het Haagse Venduehuis onder de titel ‘Caroline van der Vegt Collectie‘ via Internet worden geveild.

De opbrengst van deze veiling komt geheel ten goede aan het Alzheimercentrum Amsterdam en Alzheimercentrum Erasmus MC voor meer onderzoek naar Alzheimer.

5 mei 2024 | 11:00
22 mei 2024 | 17:00

Het werk

In bijna al het werk van Caroline van der Vegt komen wezens voor. Ze doen denken aan mensen maar zijn nooit naturalistisch verbeeld. Je ziet een romp en een hoofd, voeten en handen, hoewel die ook wel ontbreken. De verschijningsvorm is uitgesproken qua lijnvoering, maar onttrekt zich enigszins aan wat we ons gewoonlijk voorstellen als we denken aan mensen. Ook de dieren in haar werk hebben meestal een eigenzinnige vorm, alsof ze pas tot leven komen op het papier waarop Caroline van der Vegt hen de ruimte geeft.

De vormentaal is helder. Vlakken, duidelijk van elkaar gescheiden. Soms benadrukken lijnen de vormen. De figuren zijn over het algemeen vlak. Plasticiteit ontbreekt. Ook stofuitdrukking is niet relevant. Kleur des temeer. In de tekeningen zien we heldere kleurvlakken, waarbinnen subtiele modulaties kunnen zijn aangebracht. Caroline van der Vegt gebruikt nogal eens ongebruikelijke kleurcombinaties. Zoals ook de vormen niet aan een aan traditionele esthetiek voldoen.

Zowel de beelden als de wijze waarop ze zijn gecreëerd, maken duidelijk dat het hier niet een reële, tastbare wereld betreft. Van der Vegt roept een geestelijke wereld op.Het zijn droomwerelden, visioenen wellicht, geïnspireerd door ervaringen in het bestaan, in het hier en nu.                             -  Nico Out, Middelburg

Caroline

De Veiling

De veiling van de ‘Caroline van der Vegt Collectie’ vindt plaats onder leiding van Venduehuis Den Haag, een gerenommeerd veilinghuis dat in zijn 212 jarig bestaan vele toonaangevende werken heeft mogen veilen.

U kunt online een bod uitbrengen op een werk naar uw keuze. U gaat in dat geval naar www.venduehuis.com de site van het veilinghuis en klikt vervolgens op ‘Mijn Profiel ‘ om een account aan te maken. Dan gaat u naar lopende veilingen en selecteert ‘Caroline van der Vegt Collectie’. U Ziet dan een overzicht van alle werken inclusief documentatie, minimumbedrag en geschat bedrag. U kunt starten met bieden. Heeft u geen of weinig ervaring hiermee adviseren wij u of contact op te nemen met het veilinghuis via info@venduehuis.com

venduhuis