Zeevonken | Een avond met Connie Palmen

Op zaterdag 18 november komt Connie Palmen een van de belangrijkste Nederlandse schrijvers van deze tijd naar de Oostkerk. Palmen komt hier onder andere vertellen over haar nieuwe boek. Haar hele lezende leven al is Connie Palmen gebiologeerd door vrouwelijk kunstenaarschap. In Voornamelijk vrouwen beschrijft ze hen: vrouwen als Marilyn Monroe, Marguerite Duras, Patricia Highsmith en Jane Bowles, die ieder op hun eigen wijze de grenzen van de heersende moraal en hun sekse overschreden.

Dit is een onderdeel van de serie Zeevonken, het literaire programma van de Oostkerk in samenwerking met Boekhandel de Drukkerij. Entree is 17,50 en voor vrienden van de Oostkerk 15,00.

18 november 2023 | 20:00
18 november 2023 | 22:00

Connie Palmen

Connie Palmen behoort tot de belangrijkste Nederlandse schrijvers van deze tijd. Ze studeerde in 1986 cum laude af in de Nederlandse letterkunde en in 1988 in de filosofie. Haar in 1991 verschenen debuutroman. Zij is auteur van essays, verhalen, een novelle en haar zes grote romans De wetten (European Novel of the Year), De vriendschap (winnaar AKO Literatuurprijs), I.M. (winnaar Trouw Publieksprijs), Geheel de uwe, Lucifer en Jij zegt het (winnaar Libris Literatuur Prijs).Daarnaast heeft zij vele prijzen gewonnen o.a. de AKO-literatuurprijs en de Libris literatuurprijs. In oktober verschijnt haar nieuwe boek “Voornamelijk vrouwen”.

foto: Fjodor Buis

Connie Palmen 2023 c Fjodor Buis

Over “Voornamelijk Vrouwen”

Haar hele lezende leven al is Connie Palmen gebiologeerd door vrouwelijk kunstenaarschap. In Voornamelijk vrouwen beschrijft ze hen: vrouwen als Marilyn Monroe, Marguerite Duras, Patricia Highsmith en Jane Bowles, die ieder op hun eigen wijze de grenzen van de heersende moraal en hun sekse overschreden. Sylvia Plath, die zich bezoedeld voelde omdat ze te veel onechtheid in haar leven had toegelaten. Vivian Gornick, die met Connie Palmen, haar lezer, onbewust deed wat ze met haar moeder deed: treiteren en provoceren. Olivia Laing, die zich al non-binair voelde voordat ze dat woord kende. Joan Didion, die in haar essays, klaagzangen zonder klacht, beschreef hoe het is om Joan Didion te zijn. Vooruit, één man, Philip Roth, al is het maar omdat je als vrouw altijd weer moet uitleggen waarom je van die wraakzuchtige, overspelige schrijver houdt. En Connie Palmen zelf, die op haar vijftiende voor het eerst de popsong ‘Lola’ hoorde, die een opmaat bleek voor een ‘mixed up, muddled up, shook up world’, waarin geologische en biologische afbakeningen niet langer bindend of noodlottig zijn. Voornamelijk vrouwen is Connie Palmens schitterende literaire lofzang op vrouwelijke scheppende kracht en autonomie. En het is vooral een verkenning van haar eigen schrijverschap, waarin ze al haar literaire thema’s laat terugkomen.

BoekcOnnie

Interview door Elte Rauch

Elte Rauch is schrijver en oprichter van uitgeverij HetMoet. Ze groeide op in Zeeuws-Vlaanderen en vertrok op haar achttiende naar Engeland. Aan de University of Bristol behaalde ze haar master Filosofie en Sociale wetenschappen. Ze studeerde Theologie aan de Universiteit van Utrecht en werkte achtereenvolgens bij de ggz, als literair assistent van Huub Oosterhuis en als programmeur voor literaire en culturele podia. Elte woont op een boot, afwisselend tussen Nederland en Engeland. Haar fictie debuut ‘Een vrouw met mooie borsten - het dagboek van Veere Wachter - verscheen in mei 2023 bij uitgeverij Cossee.

foto: Bianca Sistermans

elte