Zeevonken special: ‘Crapuul in Middelburg’

Zeevonken special: ‘Crapuul in Middelburg’

Oud Middelburg en Maastricht in beeld

Frank Bokern en Johan Antheunisse geven een unieke lezing over het crapuul van Maastricht en de krotbewoners van Middelburg. Frank Bokern publiceerde voorjaar 2022 ‘het boek ‘ Crapuul, Kroniek van een krottenwijk’, dat inmiddels toe is aan de zevende druk. Johan Antheunisse is een kenner van de krottenhistorie van Middelburg en haar bewoners.

De verhalen van de twee provinciesteden sluiten wonderwel op elkaar aan. In Maastricht is het Stokstraatkwartier in de jaren 1960 en 1970 veranderd in een van de chicste buurten van Maastricht, in Middelburg hebben straten als de Spanjaardstraat en de Bellinkstraat dezelfde periode precies zo’n metamorfose doorgemaakt.

Frank en Johan vertellen deze avond in een levendig een-tweetje het verhaal van de krotbewoning en de sanering in beide steden. Met volop foto’s van de ellende die in beide steden heeft bestaan, maar ook met tal van leuke anekdotes uit die tijd. Want zowel de krotbewoners als de huisjesmelkers waren vaak erg kleurrijke figuren.

Zeevonken is het literaire programma van de Oostkerk en de Drukkerij.

Woensdag 31 mei 20.00 uur

Entree : 15 euro / vrienden van De Oostkerk 12,50. Met gratis een kopje koffie of thee met een stukje Limburgse vlaai of een Zeeuwse bolus

31 mei 2023 | 20:00
31 mei 2023 | 22:00

Frank Bokern

Frank Bokern (1957) werkte als journalist onder meer voor de NOSen de Haagse Post en was 25 jaar actief als tekstschrijver, copywriter en communicatieadviseur onder de naam Weergaloos met Woorden. Zijn onderzoek naar de verzwegen geschiedenis van zijn voorvaderen mondde uit in de familiekroniek Hoeden en petten en dameskorsetten, opkomst en ondergang van een middenstandsfamilie, die in 2019 bij Van Oorschot verscheen.

In Crapuul, Kroniek van een krottenwijk (Van Oorschot, eerste druk maart, tweede druk mei, derde druk juni, vierde druk juli, vijfde druk oktober, zesde druk december 2022) schetst Frank Bokern een onthutsend beeld van de industrialisatie in Maastricht, de eerste industriestad van Nederland.

De auteur doet nu onderzoek naar de hippies van het fin de siècle, het leven van de gewone Nederlander tijdens de jaren van de Grote Oorlog, en de zogeheten 'massajeugd', nozems die nog geen nozems mochten heten maar waar overheid en sociaal werk tussen 1947 en 1960 danig mee hebben geworsteld.

Foto: Anneleen Louwes

Frank Boeken // Annaleen Louwes

Johan Antheunisse

In 1987 deed Johan de opleiding voor Natuurgids. De liefde voor excursies geven en verhalen vertellen lijkt er altijd geweest. ‘Vertellen over de natuur is zoveel meer dan plantjes bij naam benoemen en aanwijzen. Die planten komen er niet voor niets, ze zijn daar gekomen. Dat heeft vaak met de mens te maken. Ik probeer in mijn excursies en verhalen ook altijd aan te geven hoe de natuur zo geworden is. Ik heb het idee dat mensen dat gewoon waarderen. Dat je niet alleen over de natuur praat maar ook over wat wij er als mensen mee te maken hebben. De druk van de mens op natuur wordt door de eeuwen heen ook steeds meer, maar we moeten wel met die natuur om blijven gaan en daar plaats voor vrijhouden. Als we dat niet doen is het onze eigen ondergang.''

Johan is ook een kenner van de krottenhistorie van Middelburg en haar bewoners. Tijdens deze avond vertelt hij daar met volle enthousiasme over!

Johan

Kom in de stemming