orgelconcert

André Poortvliet (orgel) & vocaal ensemble o.l.v. Aleida Post

Bachs Orgelbüchlein

(#4) Slotconcert

Het Orgelbüchlein van J.S. Bach is een beroemde verzameling van 45 koralen die Bach als dertiger componeerde. Opvallend is de compacte vorm en rijke muzikale taal. Theoloog en musicus Albert Schweitzer noemde in zijn Bach-biografie het Orgelbüchlein “het woordenboek van Bachs muzikale taal”. Bach weet in deze koralen steeds heel treffend de tekst uit te beelden. Tijdens dit concert hoort u de koralen voor de periode na Pinksteren tot aan het einde van het kerkelijk jaar. Zo klinkt onder andere het bekende koraal Ich ruf’ zu dir, Herr Jesu Christ. Na iedere orgelbewerking wordt het koraal gezongen door een vocaal ensemble onder leiding van Aleida Post. Naast de koraalvoorspelen staan diverse andere werken van Bach op het programma, zoals de Toccata in G, een orgelbewerking van een sonate voor vioolsolo en de Canzona. Het De Rijckere-orgel is te beluisteren in al z’n verschillende en verrassende klankkleuren.

Entree is gratis  na afloop collecte

21 november 2023 | 20:00
21 november 2023 | 21:30